2023-11-20 06:25Pressmeddelande

Cirkularitet i fokus för Fristads

Fristads, den svenska tillverkaren av arbetskläder, breddar nu sitt erbjudande inom hållbarhet och sätter cirkularitet i fokus. För tredje året i rad väljer företaget att inte delta i säljinitiativet Black Friday och trappar i stället upp sina aktiviteter för att förlänga produkternas liv genom reparationer och återvinning.

- Idag slängs alldeles för många klädesplagg innan de har använts till sin fulla potential. Detta är något vi erfar inom vår bransch också. Genom att hitta sätt att förlänga produkternas liv, genom att reparera dem eller hitta nya användningsområden för dem kan vi bidra till att minska vår branschs påverkan på klimatet, säger Anne Nilsson, Director of Marketing and Sustainability på Fristads.

Utöver att stötta kunderna med konkreta tips på hur man bäst tar hand om sina arbetskläder för att få dem att hålla så länge som möjligt, erbjuder Fristads även mindre reparationer kopplade till sin reklamationsprocess. Av alla reklamationer som gjordes 2022, reparerades 39 procent av plaggen istället för att ersättas med en ny produkt.

- Klädindustrin står globalt för mellan fyra och åtta procent av den totala påverkan på klimatet och den största delen av utsläppen sker under tillverkningsfasen. En viktig insats för klimatet är därför att inte producera fler plagg än nödvändigt och att se till att produkter som redan har producerats används så länge som möjligt, säger Anne Nilsson.

Global mall för cirkulär klädproduktion
I september presenterade Fristads sin nya globala infrastruktur för klädåtervinning, inklusive en certifierad återvinningsprocess i Nederländerna. Den globala återvinningsprocessen har tagits fram av Fristads Benelux-avdelning, som sedan tidigare legat i framkant med att utveckla lyckade cirkulära lösningar tillsammans med flera stora kunder. Nu ska den holländska modellen användas som mall för att implementera och skala upp återvinningen på alla Fristads marknader.

- Vi har jobbat på att minska miljöpåverkan från vår produktion i flera år men vi inser att vi också behöver innovativa, cirkulära lösningar efter att ett plagg är uttjänt. Med vår nya återvinningsprocess bidrar vi till att lösa den delen av pusslet och fortsätter att vara ledande inom arbetsklädesbranschen när det gäller hållbarhet, säger Anne Nilsson.

Genom den nya återvinningsprocessen vill Fristads minimera avfall, minska användningen av nya material och bidra till ett cirkulärt produktionssystem. Initiativet innebär också att Fristads är väl förberett att möta kraven i den kommande EU-lagstiftningen om producentansvar för kläder, Extended Producer Responsibility (EPR).

Ämnen: Miljö