2024-04-02 06:05Pressmeddelande

Fristads lanserar sin första cirkulära produkt

Arbetsklädestillverkaren Fristads har knäckt koden till cirkulär produktion genom att utveckla en sweatshirt delvis tillverkad av uttjänta arbetskläder. Genom att återanvända fibrer från uttjänta Fristads-plagg för att tillverka nya minskas inte bara mängden avfall, utan även behovet av nya material.

- Vi har arbetat med att minska vårt avtryck på klimatet under många år, men vi ser även ett behov av innovativa cirkulära lösningar för uttjänta plagg. Att kunna erbjuda cirkulära produkter i vårt sortiment är en viktig milstolpe i vårt hållbarhetsarbete och säkerställer att vi ligger i framkant i vår bransch när det gäller hållbarhet, säger Anne Nilsson, Director of Marketing and Sustainability på Fristads.

Fristads första cirkulära produkt är en sweatshirt tillverkad av 15 procent cirkulära fibrer, tillverkade av insamlade uttjänta Fristads-plagg. För att tillverka det nya materialet har de insamlade arbetskläderna strimlats och omvandlats till fibrer. De cirkulära fibrerna har sedan blandats med andra fibrer och gjorts till garn.

- Andelen cirkulära fibrer i slutprodukten är noga genomtänkt för att säkerställa våra höga kvalitetskrav. Målet är att öka andelen cirkulära fibrer i framtiden, allt eftersom vi fortsätter att utveckla vår cirkulära lösning, säger Lisa Rosengren, Head of R&D Raw Material på Fristads.

Den första cirkulära produkten kommer att få en miljövarudeklaration, en så kallad EPD, som visar hur mycket produktens miljöavtryck kan minskas genom att existerande fibrer används för att tillverka nya.

Återvinningsprocess för arbetskläder
Lanseringen av Fristads första cirkulära produkt är resultatet av nästan tre års arbete för att optimera de olika flödena i återvinningsprocessen och säkerställa kvaliteten på materialet.

- Det har varit en utmaning att säkerställa att alla våra krav uppfylls, och vi har lärt oss mycket längs vägen. Att äntligen kunna lansera vår första produkt tillverkad av cirkulära fibrer är ett kvitto på att allt arbete vi har lagt ner på detta har gett resultat och det är även ett viktigt steg för oss i arbetet för att minska vår påverkan på klimatet, säger Lisa Rosengren, Head of R&D Raw Material på Fristads.

Det första steget mot att sluta cirkeln på Fristads produktion togs med ett pilotprojekt tillsammans med en kund i Holland 2021, då uttjänta pikéskjortor samlades in från kunden, för att sedan återanvändas till nya plagg. Återvinningsprocessen som användes i projektet certifierades 2022 och därmed blev Fristads den första klädtillverkaren i regionen som kan garantera spårbarheten för återvunnet, cirkulärt råmaterial för en specifik kund.

Fristads första cirkulära produkt kommer att kunna beställas på fristads.com under våren 2024.

Två typer av textilåtervinning
Termerna ”open loop” och ”closed loop” används ibland för att beskriva två olika återvinningsflöden. I ett open loop-flöde samlas textil in och återanvänds i andra typer av produkter, till exempel som fyllning i bilsäten, byggmaterial eller isolering. I ett closed loop-flöde återanvänds textilierna till nya fibrer som efter att ha blandats med andra material används för att tillverka nya kläder i en cirkulär produktion.

Hur cirkeln sluts
Så här sluts cirkeln, steg för steg.

1. Insamling av uttjänta arbetskläder. Uttjänta Fristads-plagg samlas in från kunden och sorteras på en återvinningscentral.
  2. Materialet bearbetas. Materialet bearbetas genom att strimlas till mindre bitar och omvandlas till fibrer.
  3. Tillverkning av garn. Fibrerna blandas med andra textilfibrer och görs till ett garn som har 15 procent cirkulärt innehåll.
  4. Tillverkning av nytt material. Garnet används för att ta fram ett nytt material.
  5. Slutprodukten tas fram. Av materialet tillverkas nya produkter, delvis tillverkade av använda arbetskläder.

Ämnen: Miljö