2024-02-13 08:35Pressmeddelande

Fristads levererar arbetskläder till startup inom grön energiteknik

The Swedish clean energy-tech start-up Aira has chosen Fristads as their supplier of company-profiled workwear

Aira, en svensk startup inom grön energiteknik, har valt Fristads som sin leverantör av företagsprofilerade arbetskläder. Fristads långa historia av att producera högkvalitativa arbetskläder och ledande roll inom hållbarhet i arbetsklädesbranschen var avgörande faktorer för Aira.

Aira är ett nytt företag som har som mål att accelerera elektrifieringen av uppvärmning av bostäder med intelligent grön energiteknik. Det gör man genom att erbjuda kompletta energibesparingslösningar för hemmet, där värmepumpar står i centrum. Med ambitionen att anställa 20 000 experter och tekniker inom grön energi under det kommande decenniet ville Aira samarbeta med en miljömedveten partner som producerar profilkläder med minimal miljöpåverkan.

”När vi lärde oss mer om Aira insåg vi att de verkligen engagerar sig i hållbarhet och vill göra rätt val när de bygger upp företaget. Vi är verkligen glada över det här samarbetet, eftersom vi delar deras inställning till hållbarhet och tycker att bra arbetskläder ska skydda användaren, men inte på onödig bekostnad av miljön", säger Anders Bruhn-Schmidt, Global Solutions Business Development Director på Fristads.

Aira är ett nytt företag som har som mål att accelerera elektrifieringen av uppvärmning av bostäder med intelligent grön energiteknik. Det gör man genom att erbjuda kompletta energibesparingslösningar för hemmet, där värmepumpar står i centrum. Med ambitionen att anställa 20 000 experter och tekniker inom grön energi under de kommande tio åren ville Aira samarbeta med en miljömedveten partner som producerar profilkläder med minimal miljöpåverkan.

Aira lanserades i Sverige i juni 2023 och har sedan dess expanderat sin verksamhet till tre marknader, inklusive Tyskland, Italien och Storbritannien. Aira räknar med att växa snabbt och ville därför ha högkvalitativa arbetskläder som bygger varumärkesigenkänning och förstärker lagandan bland de anställda. Eftersom företaget är verksamt inom den gröna tekniksektorn var det avgörande för Aira att även titta på arbetsklädernas miljöpåverkan.

"Fristads ledande roll inom hållbarhet för arbetsklädesbranschen och skapandet av en miljövarudeklaration för kläder var avgörande skäl till att vi valde dem som vår uniformspartner. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Fristads för att minimera vårt koldioxidavtryck från arbetskläder", säger Serina Saroian, Head of Brand & Product Marketing på Aira.

I Airas nya arbetsklädeskollektion ingår profilkläder från Fristads standardsortiment - servicebyxor, sweatshirts, pikétröjor, fleecefodrade jackor, shorts och mer.

"När vi skapade kollektionen för Aira var det mycket viktigt för oss att förstå teknikernas behov, så vi hade en noggrann dialog om designen och funktionerna hos plaggen. Samtidigt var vi tvungna att arbeta snabbt för att stödja Airas ambition att skala upp över hela Europa", säger Anders Bruhn-Schmidt.

Om Aira
Aira erbjuder rena energitekniklösningar direkt till konsument och siktar på att bli Europas främsta varumärke inom branschen. Aira accelererar elektrifieringen av uppvärmning av bostäder med intelligent teknik för grön energi, för att möjliggöra den nettonollframtid vi alla behöver. Med Aira har konsumenter över hela Europa en ledande leverantör av kompletta lösningar för energibesparing i hemmet, där intelligenta värmepumpar står i centrum. Airas konsumentfokuserade prenumerationsmodell och vertikala integration möjliggör kostnadseffektiva lösningar för konsumenten och kostnadsledarskap. Airas mål är att ge människor möjlighet att delta i den gröna energirevolutionen, ett hem i taget. Grundat i Stockholm, Sverige, av Vargas Holding och stöttat av framstående investerare från Europa och USA. www.airahome.com