2023-09-12 05:45Pressmeddelande

Fristads utökar koncept för arbetskläder med nya höst- och vinterplagg

Fristads unika koncept för arbetskläder fortsätter att växa med en läglig lansering av plagg gjorda för att skydda mot regn, vind och kyla. De nya ytterplaggen kommer att ingå i Fristads koncept Alnaryd, Haverdal, Tyresta och Skarup, som alla karaktäriseras av en egen passform, funktionalitet och stil.

- När vi skapade våra koncept baserade vi dem på våra mest populära byxor och lade till matchande överdelar, främst för vår och sommar. Nu adderar vi plagg för höst och vinter, designade för att hålla användaren varm och torr oavsett väder, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads. Tanken med våra koncept är att göra det enklare att köpa arbetskläder och hjälpa kunden att hitta kläder som passar deras stil och arbetsmiljö.

Fristads höst- och vinterlansering är ett lyft för företagets största koncept, Alnaryd, som kännetecknas av exceptionellt slitstarka arbetskläder för tuffa miljöer. Alnaryd utökas med en ny skaljacka och skalbyxor samt en fodrad vinterjacka och vinterbyxor, som alla är tillverkade i Fristads vattentäta, vindtäta och ventilerande Airtech®-material.

Dessutom lanserar Fristads två plagg som är tillverkade av återvunnen polyester: en funktionell och slitstark skaljacka i konceptet Haverdal och en fleecejacka i Polartec®-material i det exklusiva konceptet Tyresta. Skaljackan är tillverkad av ett lätt material i 4-vägsstretch och är ett bra val för användare som värdesätter flexibilitet och komfort över allt annat. Fleecejackan i Polartec® har hög andasfunktion, transporterar fukt och har god värmeisolerande förmåga.

- Som en del av vårt hållbarhetsarbete arbetar vi kontinuerligt med att ersätta konventionella material med återvunna alternativ men vi kompromissar aldrig med kvaliteten, eftersom det skulle påverka plaggets livslängd negativt och göra det mindre hållbart för miljön i det långa loppet. När vi väljer ett mer hållbart material till ett plagg, kan våra kunder lita på att vi har gjort allt för att säkerställa att det lever upp till våra höga kvalitetskrav, säger Lena Bay Højland.

Inom konceptet Skarup har en existerande vinterjacka och ett par hantverksbyxor uppdaterats med nya färger som efterfrågats av kunderna.

Överblick av de nya koncepten

Haverdal
Det flexibla all-round-konceptet med smidiga och lätta plagg som hjälper professionella användare att prestera hela dagen, varje dag. Plaggen finns i svart och blått med diskreta reflexdetaljer och kvalitetsdragkedjor och slitstarka detaljer.

Alnaryd
Det bekväma och pålitliga valet. Slitstarka och funktionella plagg för professionella användare inom bygg och anläggning. Plaggen finns i svart, grått och blått med mörkgrå sömmar och reflexdetaljer för ökad synbarhet.

Tyresta
Arbetskläder som följer din minsta rörelse. Innovation i kombination med avancerade material för professionella användare som bara nöjer sig med det allra bästa. Plaggen har detaljer i kontrastfärg, ton-i-ton sömmar och diskreta reflexer.​​​​​​​

Skarup
Ett färgkoordinerat koncept för alla. Flexibla plagg för mångsidig användning som förstärker teamkänslan. Brett användningsområde: industri, service och bygg. ​​​​​​​

Stiby
Dubbel komfort och ett mindre miljöavtryck än vanliga arbetskläder inom varsel. Tryckta reflexer för bättre rörelsefrihet. Plaggen i materialet GSTP är miljödeklarerade och innehar en EPD – Environmental Product Declaration. ​​​​​​​

Trofta
Det säkra valet för lätt komfort. Miljötänk kombinerat med bra funktionalitet, slitstyrka och passform. Plaggen är godkända för industritvätt. Majoriteten av plaggen är miljödeklarerade och innehar en EPD – Environmental Product Declaration.

Classics
Arbetskläder som är våra ursprungliga original. Pålitliga, klassiska och funktionella plagg för varje dag. Plagg som förknippas med hur arbetskläder en gång i tiden såg ut men som fortfarande älskas och används av våra användare.

Läs mer om koncepten här.

Ämnen: Produkt