2023-11-02 08:18Pressmeddelande

Smarta nya outdoor-plagg smälter in i natur och stadsliv

Nu släpps flera nya multifunktionella plagg från Fristads som ska passa lika bra på stan som i skogen. Bland plaggen i den nya outdoor-kollektionen finns bland annat en ny parkas som har extra allt.

“Vår nya höst- och vinterkollektion för Fristads Outdoor riktar sig mot yngre människor som gränslöst rör sig mellan jobb och fritid och mellan natur och stadsliv,” säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads. “Därför är alla plagg vi lanserar multifunktionella, bekväma och med en design som fångar samtiden.”

Speciellt i fokus står en ny parkas som är fodrad med etiskt producerat dun och har 700 ”fill power”. Dunjackan har också ett vatten- och vindtätt membran med PFC-fri DWR-behandling som håller bäraren varm och torr även under tuffa förhållanden.

Klassiker i ny tappning
I nya kollektionen finns också en lättviktshuvtröja i Polartec som effektivt transporterar bort fukt samt en skön fleecejacka som andas och värmer bra. Båda är gjorda av stretchigt återvunnet material och passar perfekt som mellanlager under en skaljacka eller väst. Fleecejackan är en vidareutveckling av det klassiska arbetsplagget från Fristads som funnits med i generationer men först nyligen blivit mycket populär bland yngre användare.

Huvtröjan, fleecjackan och parkasjackan är alla tillverkade med återvunnet material.

“Människor som gillar att vara ute i naturen bryr sig också om naturen och därför är det viktigt att alla plagg i vår outdoor-kollektion görs på återvunna material. Vi håller också kontinuerligt på att se hur vi kan ersätta traditionella material med återvunna alternativ i våra arbetskläder,” säger Lena Bay Højland.

De nya plaggen i outdoor-kollektionen finns på fristads.com och utvalda återförsäljare. Läs gärna mer här.

Om Fristads Outdoor
Outdoor-kollektionen lanserades 2020 för att komplettera Fristads traditionella arbetskläder. Alla produkter i kollektionen är gjorda av hållbara material som organisk bomull och återvunnen polyester. Dessutom kompenserar Fristads för utsläppen som skapas i textilproduktionen genom FN-initiativet Climate Neutral Now.

Ämnen: Produkt