2024-02-20 08:15Pressmeddelande

Vattenfall och Fristads fortsätter samarbeta för en minskad miljöpåverkan

Fristads has gained continued trust from Vattenfall to supply workwear for the company's over 4,000 employees in Sweden.

Fristads har fått fortsatt förtroende från Vattenfall att leverera arbetskläder till företagets drygt 4000 anställda i Sverige. Avtalet innebär att företagen nu tar ett gemensamt grepp om att arbeta för en mer hållbar bransch och minska sin påverkan på klimatet.

– Vi väljer Fristads igen eftersom de levererar produkter av hög kvalitet som klarar av de förhållanden som våra anställda arbetar i. De ligger även i framkant inom hållbarhet vilket är av stor vikt även för oss på Vattenfall, säger Mats Lövström, strategisk inköpare på Vattenfall.

Totalt använder Vattenfall cirka 300 artiklar från Fristads sortiment, varav ett 30-tal har utvecklats tillsammans med Vattenfalls anställda i nära samarbete de senaste åren. Plaggen är mestadels så kallade multinormplagg som skyddar användaren mot olika typer av risker kopplade till bland annat elektrisk ljusbåge, strålningsvärme och högspänning.

– Vi är väldigt glada och stolta över att Vattenfall väljer att förlänga vårt samarbete. Vattenfall har precis som vi ett stort fokus på hållbarhet och vi har flera spännande gemensamma projekt på gång inom området. För oss är detta ett kvitto på att vårt fokus på att hjälpa våra kunder att minska sin påverkan på miljön genom sitt val av arbetskläder är rätt väg att gå, säger Peter Hilmersson, Key Account Manager på Fristads.

Hållbarhet i fokus
För Fristads är hållbarhet ett prioriterat fokusområde och målet är att halvera sin klimatpåverkan till 2030. För att nå målet arbetar Fristads brett inom hållbarhet, från hur och i vilka material som produkterna tillverkas till hur de kan återanvändas och så småningom återvinnas genom downcyling. Ett av pilotprojekten som just nu drivs tillsammans med Vattenfall och Vattenfall Services går under namnet Reuse och går ut på att samla in begagnade arbetskläder från till exempel projektanställda inom Vattenfall som sedan, efter kvalitetskontroll och eventuell reparation kan användas igen.

– Vi på Vattenfall Services har tillsammans med Fristads just startat en pilot för Reuse där vi ska undersöka möjligheten till återanvändning av ytterplagg. Fristads tar ansvar för att plaggen håller bibehållen standard för att kunna återbrukas och som en bonus sänker vi samtidigt våra kostnader för inköp av arbetskläder, säger Ronny Hjalmarsson, Enhetschef Stationer på Vattenfall Services.

– För oss är det givet att alla ska ha tillgång till bra och hållbara kläder både privat och på jobbet, men de ska inte tillverkas med onödig belastning på klimatet. Därför behöver vi våga tänka nytt i arbetet med att hitta nya sätt att tillverka produkter och förlänga befintliga produkters liv. I detta arbete är det otroligt värdefullt att arbeta tillsammans med kunder som också sätter hållbarhet högt på agendan, säger Frida Avasalu Global Solutions Director på Fristads.

Om Vattenfall
Vattenfall är ett europeiskt energiföretag med cirka 20 000 anställda med huvudmarknader i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Affärsområdet Vattenfall Services bygger, underhåller och utvecklar energilösningar för näringsliv och offentlig verksamhet. I mer än 100 år har Vattenfall elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vattenfall arbetar för fossilfrihet. Läs mer på www.vattenfall.com