2024-05-03 05:55Pressmeddelande

Fristads lanserar nytt, miljövarudeklarerat koncept för arbetskläder

Arbetsklädestillverkaren Fristads lanserar nu en helt ny kollektion av prisvärda arbetskläder, speciellt framtagna för att möta efterfrågan i Europa. Konceptet Forsbo består av plagg med en avskalad design och modern passform med bra möjligheter till profilering. De flesta plaggen i konceptet kommer att få en miljövarudeklaration, en så kallad EPD och har tillverkats för att ha ett så litet miljöavtryck som möjligt.

- Forsbo-konceptet har utvecklats för att möta en ökad efterfrågan i Europa. Den avskalade designen i kombination med en modern passform och brett färgval gör det till en perfekt matchning för företag med många olika professioner där enhetliga arbetskläder är viktigt för lagkänslan, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads.

Arbetskläder med många möjligheter
Plaggen i Forsbo kommer i flera olika färgställningar och samtliga plagg är godkända för industritvätt. Byxorna och jackorna kan enkelt kombineras för att skapa en unik och enhetlig stil och alla plagg är designade för att underlätta profilering.

- Plaggen är tillverkade i lättviktsmaterial och med mekanisk stretch samt stretchdetaljer i midjan vilket passar särskilt bra för arbetsuppgifter inomhus såsom industriell produktion, mekaniker i tillverkningsindustrin och serviceyrken. Alla plagg i konceptet är dessutom UV-skyddande och OEKO-TEX® certifierade, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads.

Mer hållbara arbetskläder
Fristads har under flera år arbetat med att uppdatera sortimentet till att bli mer miljömässigt hållbart. 2019 lanserades en miljövarudeklarerad klädkollektion, den första av sitt slag i branschen och sen dess har flera av de mest populära plaggen i sortimentet uppdaterats med mer miljömässigt hållbara material för att minska plaggens påverkan på klimatet.

- Vårt mål är att halvera vår påverkan på miljön till 2030 och genom att arbeta med ett så pass transparent verktyg som EPD får vi insikter i vår tillverkning som gör att vi kan utveckla mer hållbara arbetskläder, utan att kompromissa med kvaliteten eller säkerheten för användaren. Bra arbetskläder ska skydda användaren, men inte till en onödig bekostnad av miljön, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads.

Forsbo-konceptet lanseras i maj 2024. Läs mer på fristads.com

Ämnen: Produkt