2022-09-01 05:50Pressmeddelande

Fristads lanserar världens första miljödeklarerade varselkollektion i 4-vägsstretch

Fristads tar nu nästa steg mot att bli en mer hållbar leverantör av arbetskläder när företaget lanserar sin andra miljövarudeklarerade varselkollektion – tillverkad med hållbar 4-vägsstretch. Kollektionen är framtagen för arbetare inom väg, bygg & anläggning, transport och logistik.

- Det känns fantastiskt att vi kan lansera två miljövarudeklarerade varselkollektioner på ett år. Detta är de mest omfattande hållbara kollektionerna i Fristads sortiment hittills, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads.

Tidigare i år meddelade arbetskläderstillverkaren Fristads att de skulle lansera två miljövarudeklarerade kollektioner inom varsel-segmentet under 2022. Den första kollektionen, Fristads GPLU-kollektion lanserades i januari och har mottagits väl av kunderna. Medan GPLU-kollektionen är tillverkad i ekologisk bomull och polyester från återvunna PET-flaskor är den nya Fristads GSTP-kollektionen tillverkad i 4-vägsstretch från biobaserade och återvunna material.

Fristads Green Varselkollektion består av ett brett utbud av plagg, vilka möjliggör för professionella användare inom väg, bygg och anläggning samt transport och logistik att klä sig från topp till tå i varselkläder med lägre miljöpåverkan – utan att kompromissa med sin personliga säkerhet eller klädernas kvalitet.

Ledande inom hållbarhet i branschen
Fristads har ett långsiktigt mål att vara ledande inom arbetskläder när det gäller hållbarhet och satte ribban högt genom lanseringen av världens första miljödeklarerade klädkollektion Fristads Green under 2019. Alla plagg i kollektionen har en miljödeklaration, en så kallad EPD, som visa plaggets totala påverkan på miljön, från konstruktion och material till spill och transport.

- Jag är stolt över det faktum att vi är det första företaget som nu kan erbjuda mer hållbara alternativ till arbetskläder till den här stora gruppen av professionella användare. Vi fortsätter även att arbeta med EPD:er som på ett mycket transparant sätt visar plaggens totala påverkan på miljön. Bra arbetskläder ska skydda användaren, men inte på onödig bekostnad av miljön, säger Anders Hülse, VD på Fristads.

Detta är den fjärde Fristads Green kollektionen som släpps. Sen lanseringen av den första miljödeklarerade kollektionen för hantverkare har Fristads Green utvecklats till att innefatta kollektioner för service och industri liksom ytterplagg. Målet är att kunna erbjuda miljödeklarerade Fristads Green plagg inom alla segment.

Om Fristads Green Varsel
Fristads Green Varsel består av två kollektioner, GPLU och GSTP. Kollektionerna möter en ökad efterfrågan för varselplagg inom framför allt transport och anläggning. De är även ett utmärkt val för arbetare inom väg, underhåll och logistik.

Fristads GPLU-kollektion är tillverkad av ekologisk bomull och polyester från återvunna PET-flaskor. Fristads GSTP-kollektion är tillverkad i miljömässigt hållbar 4-vägsstretch av biobaserade och återvunna material och finns i tre färgkombinationer, en stor storleksbåge och flera dammodeller.

Läs mer om Fristads Green och räkna ut hur mycket du kan minska ditt miljöavtryck genom att välja miljövarudeklarerade arbetskläder med hjälp av vår Green Calculator.

Ämnen: Produkt