2023-05-25 05:25Pressmeddelande

Fristads nya kollektion arbetskläder minskar koldioxidutsläpp med 676 ton

Fristads nya kollektion arbetskläder för Scania

Arbetsklädestillverkaren Fristads har tagit fram en ny kollektion miljödeklarerade arbetskläder för lastbils- och busstillverkaren Scania. Det var företagens gemensamma brinnande intresse för att driva förändring och leda inom hållbarhetsområdet inom sina respektive branscher som fick affären att gå i lås, då den nya kollektionen minskar arbetsklädernas miljöavtryck betydligt.

- Avtalet med Scania innebär ett stort steg framåt för Fristads och vårt löpande arbete att minska miljöpåverkan från arbetskläder. Scania är en av våra viktigaste kunder och den största kunden hittills att få en skräddarsydd miljödeklarerad kollektion från Fristads. Tillsammans kan och vill vi vara en positiv kraft för hållbarhet, säger Frida Avasalu, Global Solutions Director på Fristads.

Fristads har tagit fram 23 miljödeklarerade plagg för Scania-anställda i produktion och logistik över hela Europa. Att byta till de nya plaggen kommer att spara 676 ton koldioxidekvivalenter och 4 380 778 m3 vattenekvivalenter* jämfört med den gamla kollektionen. För att förlänga livet på de gamla plaggen när de ersätts av Fristads miljödeklarerade kollektion, kan materialet användas som stoppning i interiörerna på lastbilar.

Mäta påverkan från arbetskläder
Alla plaggen i den nya Scania-kollektionen från Fristads har en miljödeklaration, eller EPD, vilket är ett tredjepartsverifierat dokument som visar en produkts miljöpåverkan under dess livscykel. Miljödeklarationens transparens gör det lättare för kunden att jämföra olika plaggs miljöpåverkan och göra medvetna val när det gäller företagets arbetskläder. Det kan också hjälpa företag att nå upp till sina egna hållbarhetsmål.

- Den nya kollektionen för Scania är ett tydligt tecken på att transparens och tredjepartsverifikation är rätt väg att gå när det gäller att minska miljöpåverkan från arbetskläder. Fristads var banbrytande när vi introducerade EPD:er för kläder 2019 och detta stärker vår satsning på att utveckla miljödeklarerade plagg även fortsättningsvis, säger Lisa Rosengren, Head of R&D Raw Material på Fristads.

* Denna siffra baseras på vattenbristpotentialen, dvs den totala miljöpåverkan från vattenförbrukningen, med tanke på tillgången på vatten på produktionsstället. Nettobesparingen är 2 104 673 m3 vatten.

Om EPD
En miljödeklaration, eller EPD (Environmental Product Declaration), kartlägger den totala miljöpåverkan från en produkt från ett livscykelperspektiv. Ingen aspekt av designen eller produktionen har lämnats åt slumpen. Kläderna i Fristads skräddarsydda kollektion för Scania har granskats inom följande områden:

- materialval
- materialvolymer
- färgningsprocesser
- vatten- och elförbrukning i fabriken
- förpackningar
- transporter.

Se EPD:er för utvalda Scania-plagg här:
Sweatshirt: S-P-07629,
Långärmad T-shirt: S-P-07630,