2023-05-25 10:55Pressmeddelande

Petra Öberg Gustafsson tar över som VD på Fristads

Petra Öberg Gustafsson, ny vd för Fristads.Petra Öberg Gustafsson tar över som vd för Fristads i augusti 2023.

Petra Öberg Gustafsson har utsetts till ny VD för Fristads. Petra kommer närmast från rollen som CEO på Teng Tools och har tidigare haft seniora roller inom SKF samt flera styrelseuppdrag. Nu tar hon sig an utmaningen att driva på omställningen till en mer miljömässigt hållbar produktion av arbetskläder och att halvera Fristads utsläpp till 2030.

- Att få arbeta med ett varumärke som är så starkt förknippat med kvalitet som Fristads är känns både spännande och hedrande, säger Petra Öberg Gustafsson. Det är inspirerande att se hur Fristads vågar utmana branschen när det gäller innovation och hållbarhet och jag ser fram emot att få bidra till fortsatt tillväxt och omställning till en mer hållbar produktion tillsammans med alla kunniga och kreativa medarbetare, fortsätter hon.

Petra Öberg Gustafsson tillträder rollen som VD för Fristads i augusti och efterträder Anders Hülse som i januari 2023 utsågs till Ansvarig Chef för Hultafors Groups division för Personligt skydd där Fristads ingår, och som i sin tur ägs av Investment Latour AB. Petra kommer även att sitta med i ledningsgruppen för Hultafors Groups division för Personligt skydd.

- Petra är en perfekt matchning för uppdraget och jag känner mig trygg med att lämna över Fristads i hennes händer. Hennes kompetens och driv kommer att vara värdefulla för både Fristads och Hultafors Group PPE i utvecklingen framåt, säger Anders Hülse.

Petra kommer närmast från rollen som CEO för Teng Tools AB och styrelseuppdrag för H. M. Albretsen Verktøysikring och Uveco AB. Hon har tidigare haft seniora roller inom SKF och kommer fortsatt sitta i styrelsen för Ages Industri AB.

Om Fristads hållbarhetsarbete
Fristads har som mål att halvera sina CO2-utsläpp till 2030 och en viktig pusselbit på vägen har varit lanseringen av världens första miljödeklarerade klädkollektion. De senaste åren har Fristads utvecklat flera banbrytande kollektioner, senast två varselkollektioner där samtliga plagg har en miljövarudeklaration, en så kallad EPD (Environmental Product Declaration). Fristads har även utvecklat en digital tjänst, Green Calculator, där kunderna enkelt kan jämföra hur stor miljöpåverkan valet av arbetskläder har. Läs mer om Fristads hållbarhetsarbete på fristads.com