2024-03-07 08:00Pressmeddelande

Fristads lanserar reparationstjänst

Fristads lanserar ny reparationstjänst.

Arbetsklädestillverkaren Fristads tar nu ännu ett viktigt steg mot att bli en mer hållbar leverantör genom att lansera en utökad reparationstjänst för utvalda kunder. Ambitionen är att vidareutveckla tjänsten under 2024 för att därefter kunna skala upp den för fler kunder.

- Vi har arbetat med att minska miljöpåverkan från vår produktion i flera år, men vi inser också att det finns ett behov av innovativa lösningar för att förlänga produkternas livslängd. Genom att erbjuda en reparationstjänst till våra kunder kan vi säkerställa att våra produkter används till sin fulla potential innan de återvinns, säger Anne Nilsson, Director of Marketing and Sustainability på Fristads.

Pilotprojekt för reparationstjänsten, som kallas “Repair as a service”, har redan initierats i samarbete med utvalda kunder i Sverige och Benelux-regionen. I den inledande fasen är planen att identifiera vilka krav som ställs på logistiken kring reparationstjänsten, med målet att utveckla en tjänst som framöver ska kunna erbjudas till kunder på alla marknader.

- Att minimera vår miljöpåverkan och hjälpa våra kunder att göra mer miljömedvetna val är två mycket viktiga aspekter av Fristads hållbarhetsarbete. Genom att bredda vårt hållbarhetsarbete och inkludera en reparationstjänst för våra kunders produkter, kan vi bidra till att minska efterfrågan på nya produkter, samtidigt som vi hittar nya sätt att driva verksamheten, säger Petra Öberg Gustafsson, VD på Fristads.

Produkternas livslängd förlängs genom reparationer

Sedan tidigare erbjuder Fristads mindre reparationer kopplade till reklamationsprocessen. Faktum är att av alla reklamationer som gjordes under 2023, så reparerades och returnerades 27 procent av plaggen till kunden istället för att ersättas med en ny produkt.

- Klädindustrin globalt står idag för fyra till åtta procent av de totala klimatpåverkande utsläppen och den största delen av dessa utsläpp sker i tillverkningsfasen. En viktig klimatåtgärd är därför att inte producera mer kläder än nödvändigt och se till att produkter som redan finns används så länge som möjligt. Att erbjuda våra kunder en reparationstjänst är ett sätt för oss att säkerställa att vi behåller vår ledande position när det gäller att göra arbetsklädesbranschen mer hålllbar, säger Anne Nilsson, Director of Marketing and Sustainability på Fristads.