2022-10-11 05:50Pressmeddelande

Mer klimateffektiva vägtransporter med HCT

Tillsammans med bland andra Volvo och Borås stad arbetar Fristads med att utveckla mer klimateffektiva vägtransporter mellan lagret i Viared utanför Borås och hamnen i Göteborg. Projektet som pågår till 2025 har redan möjliggjort att utsläppen från transporterna kunnat minskas med 30%.

- Vi arbetar på bred front med att minska vår miljöpåverkan och när det gäller våra transporter försöker vi alltid välja sjötransporter framför transporter med flyg. Genom att delta i det här projektet kan vi planera och maximera varje enskild transports kapacitet för att ytterligare minska vår påverkan på klimatet, säger Anne Nilsson, Hållbarhetsansvarig på Fristads.

Fristads är ett av de företag som har valt att delta i forsknings- och utvecklingsprojektet Autofreight. Projektet går ut på att använda extra långa lastbilsekipage (så kallade High Capacity Transport, HCT) för transporten mellan Viared och hamnen i Göteborg. Ekipagen är drygt 32 meter långa och rymmer två 40 foots containrar i stället för en 40 foots eller en 40 foots i kombination med en 20 foots som är det vanligaste upplägget för ordinarie transporter. Syftet är att effektivisera transporterna vilket minskar bränsleutsläppen med över 30 procent.

- Vår vision är att Borås ska bli HCT city och att vi genom den här unika samverkan med företagen ska stärka vår position som ledande logistikregion och e-handelsnav med fokus på miljöeffektiva och konkurrenskraftiga transportlösningar, som är både innovativa, robusta och effektiva, säger näringslivsutvecklare Sara Thiel på Borås stad.

Mål att halvera utsläppen till 2030
Under 2021, gjordes 1% av Fristads transporter av 40-fotscontainrar med HCT-fordon men ambitionen är att minst en transport i veckan, och på längre sikt samtliga, transporter ska göras med hjälp av HCT-transporter.

- Kläder ska inte tillverkas med onödig belastning på klimatet, men för att vi och övriga aktörer i textilbranschen ska kunna ställa om tillräckligt snabbt behöver vi hitta branschöverskridande samarbeten. Därför tycker vi att det är viktigt att delta i sådana här projekt och andra initiativ som tar oss närmare målet att halvera våra utsläpp till 2030, säger Anne Nilsson.

Läs mer om Fristads hållbarhetsarbete och ladda ner den senaste hållbarhetsrapporten på fristads.com

Fakta: Autofreight projektet
Autofreight är ett forsknings- och utvecklingsprojekt för möjliggörande av extra långa fordonskombinationer mellan Borås och Göteborgs hamn. Syftet är att utveckla teknik, med fokus på energieffektivitet, förarstöd och trafiksäkerhet samt logistik för att skapa ett effektivt trafiksystem för HCT. Projektet pågår till 2025 och finansieras av Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI), som är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin, samt medverkande parter. Borås Stad ansvarar för uppbyggnaden av trafiksystemet för effektiviserade containertransporter tillsammans med Ellos Group, Kerry Logistics, Fristads, Volvo Bussar, NetonNet, GDL Transport och Budbolaget. Volvo är projektägare med ansvar för teknikutveckling, drift och uppföljning. Läs mer om projektet här.

Ämnen: Miljö