2020-06-23 05:21Pressmeddelande

Sex av tio svenskar vill att hantverkare tar miljöansvar

Sex av tio svenskar vill att den hantverkare de anlitar för att renovera hemma också tar miljöansvar. Det visar en Sifoundersökning gjord på uppdrag av arbetsklädestillverkaren Fristads.

– Både byggbranschen och klädbranschen som vi tillhör, måste minska sin negativa påverkan på miljön och därför ta alla chanser att göra förbättringar. Därför är det bra att miljöansvar håller på att bli affärskritiskt, säger Anders Hülse, vd för Fristads.

Svenska folket köpte hantverkstjänster för 33 miljarder 2019 enligt Renoveringsindex och trenden är fortsatt stark. För sex av tio svenskar är det viktigt att den hantverkare de anlitar tar ansvar för att minska arbetets miljöpåverkan, enligt en undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av Fristads.

Kläder kan minska påverkan
Byggmaterial, transporter och hantering av avfall är viktiga faktorer för renoveringens miljöpåverkan. Men även hur hantverkarnas kläder är tillverkade spelar roll.

– Bra arbetskläder skyddar människor, men det ska inte ske på bekostnad av miljön. Genom att ta fram en miljödeklarerad kollektion arbetskläder vill vi på Fristads sätta en standard som hela branschen kan använda för att minska sin påverkan på miljö och klimat, säger Anders Hülse.

I Sverige finns det 58 408 enmansföretag i byggbranschen. Med byxor från Fristads Green skulle Sveriges hantverkare kunna spara 3,6 miljarder liter vatten per år. Det motsvarar vattenförbrukningen i samtliga hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö under två veckor och är en minskning med 80 procent jämfört med traditionellt tillverkade arbetsbyxor.

För mer information besök www.fristads.com eller kontakta

Sofia Bennegård, PR-ansvarig
sofia.bennegard@fristads.com

För pressbilder se vårt nyhetsrum.

Om undersökningen
Kantar Sifo frågade 3 255 svenskar den 17 januari–3 februari 2020. Frågan som ställdes var:

När du tar hjälp av en hantverkare för att renovera hemma, hur viktigt tycker du att det är att den du anlitar tar ansvar för arbetets miljöpåverkan?

Svaren fördelade sig på alternativen ”Mycket viktigt”, 21 procent; ”Ganska viktigt”, 43 procent; ”Ganska oviktigt”, 22 procent; ”Mycket oviktigt”, 7 procent; och ”Tveksam, vet ej”, 7 procent.

Fakta: Så har vi räknat
Enligt Statistiska Centralbyrån finns det 58 408 enmansföretag inom byggsektorn i Sverige. En normal förbrukning av arbetsbyxor för en hantverkare är två par per år, vilket ger 116 816 par byxor per år för enmansföretagen i Sverige.

Miljövarudeklarationen för Fristads Green visar att man sparar 30 650 liter vatten per byxa vid tillverkningen, motsvarande 61 300 liter vatten per hantverkare och år, jämfört med ett par traditionella arbetsbyxor. På ett år skulle alltså Sveriges enmansföretag tillsammans kunna spara cirka 3,6 miljarder liter vatten genom att välja miljövarudeklarerade arbetsbyxor.

Antalet personer som lever i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är 1 873 335. Enligt Svenskt vatten är en genomsnittlig vattenförbrukning 140 liter per person och dygn. Under 14 dygn förbrukar alltså dessa tillsammans cirka 3,7 miljarder liter vatten.

Läs mer om den miljövarudeklarerade kollektionen Fristads Green här; https://www.fristads.com/sv-se/produktinfo/koncept/fristads-green

Ämnen: Miljö

Fristads har sedan 1925 utmanat och drivit utvecklingen av slitstarka och funktionella yrkeskläder, alltid med användaren i fokus och med innovation och hållbarhet som drivkraft. Fristads är en del av Fristads Kansas Group, den ledande leverantören i Europa inom arbetskläder med en portfölj som utöver Fristads innehåller varumärkena Kansas, Hejco, Martinson med flera. Läs mer på www.fristads.com.